lördag 26 mars 2011

Visst känns det bra så här spontant!

Lite överrumplad. Skall ta mig tid att gå igenom talet i detalj senare, men min spontana känsla är positiv. Tydlighet vad gäller att vi är för marknadsekonomi, att vi gratulerar och gläds med de som det går bra för och att vi ser att denna dynamik skapar välfärd. Tydlighet att vi är mot rovdrift och ultrakapitalism, tydlighet vad gäller solsidans ansvar för vår gemensamma välfärd, tydlighet vad gäller ett långsiktigt commitment för ett solidariskt samhälle.

Detta kan vara det jag länge efterlyst. En tydlighet kring vad som är socialdemokratisk politik. Ingenting nytt, utan samma eviga sociala demokrati, rakt upp och ned. Tydliga ställningstaganden mot barnfattigdom, mot pensioner som inte räcker utan privata försäkringar, mot rovdrift inom offentligt finansierad verksamhet. Spontant saknade jag ett tydligare ställningstagande för miljön. Det fanns där, men det var en bit ifrån det gröna folkhemmet som GP försökte introducera, men som aldrig riktigt fick fäste i rörelsen (utanför SSU).

Som sagt, vi har inte sett resultat och politik ännu. Jag har inte hunnit analysera talet i detalj. Men så här långt känns det som vi idag tagit ett stort steg framåt! Hoppas den känslan finns kvar om ett år!

***

Efter genomläsning kanske tydligheten i att vi inte skall vara ett avundsjukeparti inte var så uttalat som jag tyckte mig höra när jag satt i soffan framför TVn. Logiskt i och för sig, men lite synd. Nu var detta ett tal till oss medlemmar, och kanske först i andra hand till de väljare vi skall övertyga till 2014 men som inte betraktar sig som socialdemokrater idag, och då skall det nog vara så som talet var.

Jag har fortfarande lite svårt för paraply-metaforen. Skall vi verkligen nöja oss med att hålla ut ett paraply? Jag skulle nog bygga på denna metafor med lite "bjuda in", "erbjuda möjligheter för alla att förbättra sin situation" eller någonting sådant. Att bara sträcka ut ett paraply känns lite fattigt.

Jag gillar efter viss omtanke (ny?)lanseringen av begreppet social demokrati. Det kan nog bli ett bra samlingsbegrepp att använda i valrörelsen 2014, om vi redan nu fyller det med innehållet att det handlar om att vi skall ha en stark offentlig sektor som säkerställer att ALLA har lilkvärdig rätt till det riktigt viktiga i livet (utbildning, vård och omsorg). Rätt använt kan begreppet då bli ett sätt att vara fokuserad och tydlig, något vi saknat under senare år tycker jag.

Det kommer säkert mer om Juholt och hans framtoning längre fram även på denna blogg.

Inga kommentarer: